Kesälahden ja Kiteen
Kirjakarnevaali 27.–28.5.2022

Kirjakarnevaali on yhdistyksemme ensimmäinen tapahtuma ja samalla ensimmäinen lasten- ja nuortenkirjallisuusfestivaali Keski-Karjalassa. Kirjakarnevaali on kaksipäiväinen ilmaistapahtuma.

Perjantaina 27.5. on ohjelmaa koululaisille ja varhaiskasvatusryhmille.

Lauantaina 28.5. on kaikille avoin yleisötapahtuma Sovintolassa klo 12–17.

Perjantain ohjelma:

Maria Kuutti on kangasniemeläinen lastenkirjailija, joka on kirjoittanut 14 kirjaa: Onni ja Aada -kuvakirjoja, Anna ja Elvis -lastenromaaneja sekä mm. Roope ja Make– ja Onnenpotku-varhaisnuortenromaaneja.

Kuutti pyrkii kirjoittamaan mahdollisimman helppolukuisia ja humoristisia kirjoja, joissa hän kuvaa lasten ajatusmaailmaa ja tunteita. Hän myös vierailee ahkerasti päiväkodeissa ja kouluissa eri puolilla Suomea puhumassa lukemisesta ja kirjallisuudesta sekä unelmoinnin tärkeydestä.

Virtuaalivierailuilla on aina mukana Kuutin oma lukukoira Tepsu-collie, joka esiintyy kirjailijan kanssa Kesälahden ja Kiteen kirjastoissa varhaiskasvatus- ja alakoululaisryhmille klo 9–11.45.

Kuva: Joel Jyrinki

Kuva: yhdistyksen logo

Sanaratas ry on sanataidekasvatusta tukeva ja kehittävä järjestö, jonka tarkoituksena on levittää sanataideharrastusta Pohjois-Karjalassa ja luoda sille pysyvä toimintaverkosto. Yhdistys järjestää alueella säännöllisesti sanataideryhmiä, -leirejä, -työpajoja ja muita sanataidetapahtumia. Sanaratas pitää Kesälahden koulun 1.–6.-luokkalaisille draamavinkkausta Kesälahden koululla klo 9–11.45.

Katri Soikkeli on kontiolahtelainen kirjailija, jonka mielestä kirjojen ja tarinoiden kirjoittaminen kuuluu kaikille. Silloin kun hän ei aherra omien romaaniensa parissa, hän kirjoittaa blogia mistäpä muustakaan kuin kirjoittamisesta ja opettaa muita kirjoittamaan omia tarinoitaan. Vapaa-ajallaan hän ajattelee korppeja, opettelee maalaamaan tauluja ja miettii, minne saisi mahtumaan lisää kirjoja (ja kissoja).

Soikkelin luovan kirjoittamisen työpajat Kesälahden koulun 7.–9.-luokkalaisille Sovintolan kahvilassa klo 10–13.30.

Kuva: Katri Soikkeli

Ninka Reittu on Liperissä asuva kuvataiteilija ja lastenkirjailija ja sarjakuvapiirtäjä. Hän asuu vanhassa pappilassa puuseppämiehensä ja poikansa kanssa. Heidän perheeseensä kuuluu myös kaksi kissaa, useita koiria ja lauma lampaita.

Reittu on tehnyt kuvakirjasarjaa Messi ja Mysteeri ja julkaissut kaikenikäisille tarkoitetun kuvakirjan Sinä olet superrakas. Hän on kuvittanut myös muiden tekstejä, mm. Hannele Lampelan Prinsessa Pikkiriikki -kirjoja ja Kreetta Onkelin tekstejä.

Reitun kirjoja on myyty Ruotsiin, Saksaan, Ranskaan, Tanskaan, Tsekkeihin ja Koreaan. Hän esiintyy Kesälahden koulun 1.–6.-luokkalaisille Sovintolan galleriassa klo 12.

Kuva: Vesa Tyni

Emmi Köykkä on vuonna 2005 syntynyt kemiläinen lukiolainen. Hänen esikoiskirjansa Näkinkenkätyttö julkaistiin viime vuoden lopussa, ja se oli yksi Kustannus Z -pienkustantamon Nuori kirjailija 2021 – kirjoituskilpailun voittajista. Näkinkenkätyttö on kertomus nuoruudesta, historiasta sekä syömishäiriöstä. Kirja on kirjoitettu omien kokemuksien pohjalta.

Köykän unelma on kirjoittaa työkseen. Sen lisäksi hän rakastaa lukemista ja suhtautuu intohimoisesti varsinkin historialliseen kirjallisuuteen, etenkin Väinö Linnan klassikkoteoksiin. Myös musiikki on lähellä Köykän sydäntä, ja hän on suuri Nightwish-fani.

Köykkä viihtyy parhaiten luonnon helmassa vaikka hevosystävän kanssa. Tällä hetkellä hän käy lukiota, odottaa innolla kesää ja opettelee uutta elämää anoreksiasta parantumisen jälkeen. Köykkä esiintyy festivaaleilla Kiteen lukiolaisille Kiteesalissa klo 12.15.

Kuva: Mari Köykkä

Lauantain ohjelma:

Kirjakarnevaalin aloituspuhe tapahtuman tuottajalta Lea Pennaselta. Tapahtuman lauantaina juontavat Etti Vaine (FM) ja Ilona Kaustio (KM).

Vaine ja Kaustio ovat ystävykset Pohjois-Karjalasta, jotka työstävät parhaillaan nuorille suunnattua romaanikäsikirjoitustaan. He jakavat käsikirjoitusmatkaansa Instagram-tilillä @halaistuasanaa, jossa puhutaan avoimesti kirjoitusprosessin iloista ja haasteista. Tilin kirjoittajavartti-liveissä aiheita avataan myös muiden kirjoittajien kanssa. Alun perin Pottereista lähtenyt lukuinnostus on kantanut pitkälle, ja ystävykset ovat nykyään myös kaikkiruokaisia kirjallisuuden kuluttajia. Lasten- ja nuortenkirjallisuudella on kuitenkin erityinen paikka heidän sydämessään.

Kuva: Iisa Vaine

Anneli Kanto on tamperelainen kirjailija, joka on kirjoittanut sekä aikuisille että lapsille. Hänen tuotantoonsa kuuluu lisäksi näytelmiä ja tv-käsikirjoituksia.

Noora Katon kuvittamasta suositusta kuvakirjasarjasta on ilmestynyt jo 12 Viisi villiä Virtasta -kirjaa. Viisiosainen Futistyttö-sarja ilmestyy lähiaikoina äänikirjana. Kanto on saanut lastenkirjoistaan Anni Swan -mitalin, Plättä-palkinnon sekä Anni Polva -palkinnon.

Kuva: Suvi Roiko

Kuva: Saara Yousfi

Asiya Yousfi on 9-vuotias helsinkiläinen koululainen ja yksi Kustannus Z:n Nuori kirjailija 2021 -kirjoituskilpailun voittajista. Hänen esikoisteoksensa Mystinen lipas – Itämeren aallokoiden uumenissa on Itämeren pinnanalaisesta elämästä kertova tiedesatu, joka ilmestyy toukokuussa 2022. Yousfi on kiinnostunut tieteestä, taiteesta ja teknologiasta. Kirjat ovat aina kiehtoneet Yousfia, ja Kirjakarnevaaleilla hän kertoo lukemisesta, kirjoittamisesta, niiden antamista mahdollisuuksista sekä myös Itämeri-kirjastaan ja sen valmistumisesta.
“Johdatan teidät Itämerelle, aallokoiden uumeniin ja paljastan siellä sen laajaa, monipuolista eliökirjoa sekä eliöiden kokemia haasteita.”

Kuva: Olga Veselovskaya

Olga Veselovskaya (Master of Culture and Arts) on helsinkiläinen kuvataiteilija, kuvittaja ja sisustusarkkitehti, joka on valmistunut Pietarin taideakatemiasta ja Lahden muotoiluinstituutista. Hän on jäsenenä Teollisuustaiteen liitto Ornamossa sekä Suomen akvarellitaiteen yhdistyksessä, jossa hän kuuluu näyttelytoimikuntaan.

Taiteilijan uransa ohessa Veselovskaya opettaa kuvataidetta ja tekee kuvituksia Luonto-Liitolle mm. Sieppo- ja Ympäristökasvatus-lehtiin jo kymmenettä vuotta. Hän on myös kuvittanut festivaaleilla esiintyvän Asiya Yousfin esikoisteoksen Mystinen lipas – Itämeren aallokoiden uumenissa.

Suomen akvarelliyhdistyksen toimesta ja osana Suurta Maalaustapahtumaa
Veselovskaya on vetänyt jokavuotiset Kuvataiteen päivät Gallen-Kallelan museolla
vuodesta 2017 alkaen. Hän on osallistunut akvarelleillaan lukuisiin kansainvälisiin näyttelyihin, muun muassa International Watercolor Society- ja Fabriano-festivaaleihin. Tämän vuoden Fabriano-festivaaleilla Veselovskaya sai tittelin “Curriculum Master Artist”, joka on erityinen kunnianosoitus taiteilijan elämäntyölle.

Inka Nousiainen on helsinkiläinen kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja ja lastenkirjoja, lisäksi sanoituksia useille kotimaisille artisteille.
Nousiainen julkaisi esikoisromaaninsa Kivienkelin 17-vuotiaana, ja hänen ensimmäinen lastenkirjansa Yökirja oli Pohjoismaiden neuvoston lasten- ja nuortenkirjallisuuspalkintoehdokkaana vuonna 2017. Yhteistyössä kuvittaja Satu Kettusen kanssa tehdyt lastenkirjat on tarkoitettu yhtä lailla lapsille kuin niitä lukeville aikuisille. Niiden teemoja ovat olleet mm. erilaisuuden hyväksyminen ja nähdyksi tulemisen tarve.

Kuva: Otto Virtanen

Intiankuu on kesälahtelaisten Leila Luukkaisen ja Pentti Ojajärven perheorkesteri, joka soittaa festivaaleilla kaikenikäisiä viihdyttävää musiikkia.

Kuva: Sisko Nousiainen

Kirjakarnevaalin päättää lauantaina klo 18 alkaen nuorille ja aikuisille suunnattu päätösohjelma, joka järjestetään yhteistyössä kulttuuri- ja hyvinvointipalveluja tuottavan Havinoin kanssa Mäntyniemen kartanon Ladossa.

HUOM. Päätösohjelman yleisömäärä on rajoitettu! Hanki oma vapaalippusi Havinoin verkkokaupasta.

Kirjakarnevaalin päättää kaikille avoin ohjelma, joka järjestetään Mäntyniemen kartanon Ladossa.

klo 18 Nihkee Akka
klo 19.30 Pegasos

Nihkee Akka on lavarunoilija Jonna Nummelan palkittu alter ego, jonka työssä keskeistä on queerfeministinen huumori ja normikriittisyys. Keskeneräisyyttä juhliva runohybridi yhdistelee spoken wordia, tarinankerrontaa ja stand up -komiikkaa. Nihkee Akka on hallitseva Poetry Slamin Pohjoismaiden mestari ja kansainvälisesti yksi tunnetuimmista suomalaisista uuden polven lavarunoilijoista.
”Lavarunous on minulle häpeilemättömän vallankumouksellinen projekti, se on yhteiskunnan ovien potkimista sisään.”

Kuva: August Joensuu

Pegasos-yhtye rakastaa suuria melodioita ja täysin palkein laulettua stemmalaulua. Yhtyettä on kiitetty vaikuttavista live-esiintymisistään ja folkpop-kappaleista, joiden vahvat tekstit tarjoavat kuulijalle elokuvallisia mielikuvia. Pegasos julkaisi debyyttialbuminsa Anna vielä aikaa (Suomen musiikki) keväällä 2020 ja viimeistelee tällä hetkellä kakkosalbumiaan, josta tullaan kuulemaan otteita myös Ladossa.

Kuva: Tero Ahonen

Kirjakarnevaalin toteutuspaikkoina ovat Kesälahti ja Kitee Pohjois-Karjalassa. Koska kohderyhmänä ovat erityisesti lapset ja nuoret, järjestetään Kirjakarnevaali koulujen ja kirjastojen läheisyydessä. Tapahtuman keskuspaikkana on kulttuuri- ja matkailukeskus Sovintola Kesälahdella sekä Kiteesali Kiteellä.

Festivaalin kirjailija- ja kuvittajavierailut livestriimataan, jolloin niitä voi seurata reaaliajassa missä tahansa. Striimaukset taltioidaan Kiteen kaupungin YouTube-kanavalle, jossa ne ovat nähtävissä Kirjakarnevaalin päättymisen jälkeen. Striimattujen esitysten välityksellä tapahtumaan voivat osallistua lapset ja nuoret ympäri Suomen.

Kirjakarnevaalin ohjelmassa on kirjailijoiden ja kuvittajien esityksiä ja puheenvuoroja, sanataidetyöpajoja, satu- ja askarteluhetkiä, kirjavinkkausta sekä musiikkia ja lavarunoutta.

Varsinaisen ohjelman lisäksi festivaaleilla on mm. Sovintola yhdistyksen kahvila sekä Kirjakammarin vanhojen kirjojen myymälä. Lisäksi Kesälahden Kulttuuriseura järjestää festivaalin teemaan liittyen Kuva, tarinan kaveri -nimisen taidenäyttelyn lastenkirjallisuuden kuvituksista ja kuvittajista. Näyttely on esillä Sovintolan galleriassa 23.4.-29.5.2022.

Kirjakarnevaalin keskiössä ovat lapset ja nuoret. Festivaalin keskeisin tavoite on lasten ja nuorten lukutaidon, lukuinnostuksen ja lukuilon lisääminen sekä kirjallisuustietoisuuden ja -taitojen kehittäminen. Tavoitteena on myös laajentaa lasten- ja nuortenkulttuuritarjontaa Pohjois-Karjalassa sekä lisätä alueella jo ennestään olevien kirjallisuustapahtumien monimuotoisuutta.

Nuorten kirjallisuus- ja sanataideyhdistys

Taipaleentie 24